Gå til hovedindhold
Du er her:

Skoleudviklingssamtalen 2024

Notat

Skoleudvikling 
På Skoleudviklingssamtalen fortalte skolens ledelse, at de har udarbejdet et visuelt overblik over retningen for skolen, som tager udgangspunkt i at forstørre de potentialer, der allerede er på skolen. Skolen er optaget af at skabe motiverende læringsmiljøer for alle elever. Under samtalen fortalte ledelsen om deres gode erfaringer med at udvikle alternative læringsmiljøer, hvor praktisk/musisk undervisning er i fokus. Eleverne har eksempelvis mulighed for ekstra håndværk og design, musik og svømning. På 0.-4. årgang laves der musical.

Læsning 
Skolen har evalueret skolens resultater i nationale tests i læsning sammen med Center for Uddannelse og Pædagogik. På Lindegårdsskolen er der en tydelig systematik i forhold til evaluering af elevernes læsning og stavning gennem hele skoleforløbet. Læsevejlederne afholder læse- og/eller stavekonferencer i 0.-8. klasse på baggrund af testresultater. Der er fokus på elever, der har dysleksi samt elever, der har behov for sproglig støtte. Skolen har iværksat forskellige tiltag, der skal styrke elevernes læselyst, fordybelse og læsekompetencer. Læsevejledere, PLC og ledelse arbejder systematisk på at styrke lærernes og pædagogernes evne til at læse højt fra udvalgt litteratur og til at føre dialogisk læsning i klasserne. 
Under samtalen gennemgik skolens læsevejleder forskellige læseresultater og fortalte om igangværende og kommende indsatser på læseområdet, herunder læseuger, læsehule, højtlæsning, læsekurser, læsekonferencer mv. Skolen er også optaget af, hvordan de kan udvikle sprogstimulerende miljøer i fritidsdelen.

Fællesskaber 
Skolen har etableret fællesspisning for eleverne på 6.-9. årgang sammen med personalet fra klubben, og der prioriteres ressourcer til voksenstyrede aktiviteter i pauserne. Skolen har generelt et stort fokus på forebyggende indsatser.

Virksomhedssamarbejde 
Skolens ledelse fortalte om deres samarbejde med virksomheder, hvor fokus er på uddannelse og job. De har etableret samarbejde med Lyngby Idrætsby, Lyngby Boldklub, Microsoft, Comwell Holte og Frederiksdal Hotel.

SFO/KLUB 
Skolens ledelse fortalte om, hvordan de ønsker at skabe en tydelig rød tråd mellem skole- og fritidsdel gennem en fælles pædagogisk retning. Musik kan være med til at skabe den røde tråd, og specifikke trivselsforløb kan med fordel integreres i fritidsdelen, hvor Mikrodiamant nævnes som et eksempel.

Kort version
På samtalen fortalte skolens ledelse om deres fokus på at skaber motiverende læringsmiljøer, hvor bl.a. praktisk og musisk undervisning er et omdrejningspunkt. Der er særlig opmærksomhed på elevernes læseudvikling samt støtte til elever med dysleksi. Læsevejlederen fortalte om læseuger, højtlæsning og læsekonferencer der skal fremme elevernes læselyst og -kompetencer. Der er også fokus på at integrere sprogstimulerende miljøer i fritidsdelen. 
Skolen fremmer fællesskaber gennem bl.a. fællesspisning og voksenstyrede aktiviteter, og der er et stærkt fokus på forebyggende tiltag. Skolen har etableret virksomhedssamarbejde og er optagede af at styrke den pædagogiske sammenhæng mellem skole- og fritidsdel. 

 

Skoleudviklingssamtalen 2023

NOTAT

Faglige nedslag

På Lindegårdsskolen klarer eleverne sig særligt godt ved afgangsprøverne i engelsk. Ledelsen fortæller, at der er en stærk kultur omkring faget på skolen, hvor en del elever er så glade for sproget, at de bruger det i sociale sammenhænge i deres daglige liv på og udenfor skolen. 

På skolen tilbydes der ekstra håndværk og design til de elever, der har en stor praktisk interesse og lyst til at bruge deres hænder. 

I skoleåret 2023/2024 vil skolen tilbyde et forløb i indskolingen til elever, der har en særlig interesse for naturfag.

Trivselstiltag

På Lindegårdsskolen arbejdes der systematisk med trivsel, hvor skolens LKT-team er tovholdere på trivselsårshjulet. Efter den årlige klassetrivselsundersøgelse bliver resultaterne analyseret af personalet omkring den enkelte klasse og LKT-teamet, og det aftales hvilke relevante indsatser, der skal igangsættes for at arbejde videre med klassetrivslen. 

På 2. og 5. årgang gennemføres Mini- og Mellemdiamantforløb, som har til hensigt at styrke børne- og klassefællesskaber. 

Skolen har også fokus på den gode pause, hvor der er indført legepatruljer og voksenstyrede pauseaktiviteter. 

Klubben spiller en stor rolle for mange af elevernes trivsel og sociale liv og danner rammen om spisepausen for nogle af de ældre elever. Klubben er meget populær, og der er et stort fokus på børnedemokrati.

Lindegårdsskolen har samarbejdet med blandt andre Louise Klinge om at udvikle relationskompetencen og have et større fokus på læringsmiljøet frem for individet i de pædagogiske indsatser. 

  1.  

Ledelsesprioriteringer

I skoleåret 2022/2023 har skolen haft fokus på at få stabiliseret personalegruppen, hvor der er kommet mange nye medarbejdere til. Dette gælder også i det nye ledelsesteam, hvor fokus har været at få fordelt ledelsesopgaverne hensigtsmæssigt imellem sig og få udviklet tydelige arbejdsgange på skolen. 

Der har også været fokus på at få etableret et ressourcecenter og at få uddannet relevante vejledere. Ressourcecentret og vejlederne skal støtte kompetenceudviklingen af personalet på skolen. På skolen ønsker man at udvikle arbejdsgange, hvor der bliver arbejdet mere på tværs af indsatser, så elever, forældre og fagprofessionelle oplever større sammenhæng i indsatser omkring eleverne. 

Skolen har gode erfaringer med at tilbyde et alternativt skoletilbud i en periode, hvor Villaen er blevet et sted, hvor elever kan samles.