Læsning

På Lindegårdsskolen har vi virkelig gode læseresultater, og det vil vi gerne blive ved med at have

På Lindegårdsskolen har vi sat ekstra fokus på læsning, med en række tiltag.

• Læsevejledning

Skolens læsevejledere skal primært vejlede lærere og elever i indskolingen og på mellemtrinnet. Indskolingen er vigtig, fordi det er i de første skoleår, vi lægger grunden til de gode læsevaner. Ofte stagnerer læsekompetancen hos de svage læsere på mellemtrinnet, og de kan komme til at ”hænge” bagefter resten af deres skoleforløb, hvis det ikke ydes en systematisk læseindsats, der kan hjælpe dem.

• Specialcenteret

Specialcenterets hovedopgave er forebyggende læseindsats, særligt tre indsatser vægtes højt.

• I Børnehaveklassen arbejdes der med lydhuset.
    • I første klasse kommer de svageste læsere på et 15 ugers læseforløb.
    • I anden klasse kommer de elever, der stadig har læseproblemer, på et læsekodeknækkerkursus.
  • Læse-taskforce

Lindegårsskolen har mange medarbejdere, der har særlige læseundervisningskompetencer. Disse lærere mødes på tværs af deres afdelinger fire gange om året og udveksler erfaringer, dette er med til at udvikle skolens læseindsats yderligere.